lördag 23 april 2011

Epic

Sedan jag skrev sist har jag förflyttat mig till Big Island. Det här är en ö som man definitivt inte ska missa om man åker till Hawaii, det finns så mycket att se och göra här!
Ön har 5 vulkaner varav en har haft ett konstant utbrott sedan 1983, just nu är den ganska lugn och enda sättet att få se lite lava är genom att flyga helikopter över vulkanen. Denna vulkan är förövrigt världens högsta berg. Japp ni läste rätt, om man mäter från dess bas under vattnet vill säga.
Det gäller att ha koll på grejerna


Lavan har förstört mycket, ett ensamt hus står kvar.
Han bor kvar!! Till närmaste väg är det en 4 timmars hike.


Lava!

Att få se lava live har varit en sak på min jag-måste-se-innan-jag-dör-lista, att sedan få se den via helikopter var ju inte helt fel. Trodde inte mycket skulle kunna toppa det här men ack så fel jag hade.
Igår åkte jag nämligen upp på en annan vulkan, Mauna Kea 4200 möh och tittade på solnedgången. Så jäkla maffigt, tillsammans med de 13 stoooora teleskop som finns på toppen fick man en känsla av att vara på månen. Faktum är att innan månlandningen så övade de på Mauna Kea just för att miljön är väldigt lik.

Ett av teleskopen
Kallt på toppen, som tur var fick vi låna vinterjackor
Visst får man lite mån-känsla?
Solnedgången
När det sedan blivit mörkt så åkte vi ned till något behagligare höjd och temperatur på 2000 möh för att titta på stjärnorna. Det är ju inte som hemma direkt, man ser så otroligt mycket mer stjärnor här i och med att det är så lite bakgrundsstörning. Sen att få titta närmare på stjärnor, Saturnus och andra galaxer i teleskop gjorde saken ännu bättre. Tanken på att de ljus vi ser idag kommer från 57 miljoner ljusår bort (en av galaxerna vi tittade på) är ganska svindlande.
Superlativen räcker inte till, det var magiskt, eller helt enkelt - Epic.

2 kommentarer:

  1. Så häftigt syster! Jag blir avis!

    SvaraRadera
  2. Cool, som sagt avis, kanske ska ta och skaffa ett teleskop....

    SvaraRadera